روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان

 

بسیاری از دانش آموزان برای موفقیت در امتحانات مدارس به دنبال یک روش صحیح مطالعه هستند تا بتوانند نمرات خوبی در امتحانات و به خصوص امتحانات نهایی کسب نمایند. در واقع در روش صحیح مطالعه ،   دانش آموزان ابتدا باید کتاب های درسی، سوالات استاندارد داخل کتاب های درسی را مطالعه نموده و سپس برای ثبت دانسته ها خلاصه برداری نمایند.

روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان جزو مواردی است که تاکنون توجه خیلی کمی به آن شده است و دلیل آن هم شاید اهمیت بیش از حد کنکور نسبت به امتحانات مدارس باشد؛ اما امتحانات مدارس هم به خصوص امتحانات متوسطه دوم با توجه به اینکه در کنکور سراسری تاثیر دارند دارای اهمیت می باشند.

از آنجا که دانش آموزان سایر مقاطع تحصیلی از جمله ابتدایی و متوسطه اول آزمون های سراسری نمونه دولتی و تیزهوشان را در مقطع پنجم ابتدایی و هشتم متوسطه اول در پیش دارند، دانش آموزان باید برای آگاهی بیشتر و رسیدن به این مقاطع امتحانات مدارس خود را با موفقیت بگذرانند.

درواقع در نظام آموزشی ایران خواه یا ناخواه امتحانات تاثیر بسزایی در آینده تحصیلی دانش آموزان دارد و دانش آموزان می توانند با قبولی در امتحانات با نمره بالا به مقطع بعدی راه یابند. بنابراین، ما قصد داریم در این مقاله به روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان بپردازیم و روش های مختلفی که منجر به افزایش بازدهی دانش آموزان در امتحانات مدارس و موفقیت در امتحانات نهایی می شود را توضیح دهیم.


رعایت ترتیب منابع، اولین روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان

فرض کنیم آخر این هفته امتحان ریاضی دارید. اول از همه به سراغ چه می روید؟ سوالات کتاب؟ جزوه معلم یا سوالات امتحانی؟ هیچ کدام از این ها صحیح نیست. شما تا وقتی روی درس مسلط نشده اید قطعا نباید به سراغ پاسخ دادن به سوال بروید و تا وقتی هم که نمی دانید معلمتان از روی چه درس داده است به سراغ جزوه رفتن کمی زود است.

 

واقعیت این است که بسیاری از دانش آموزان بیشتر مواقع فراموش می کنند که کتاب درسی اولین و مهم ترین منبع درسی است. شاید آنچه که داخل کتاب درسی آمده زیاد قابل فهم نباشد، اما بهتر است که از چند سال قبل از امتحاناتی بزرگ مثل امتحانات نهایی و کنکور، روش صحیح مطالعه را با خواندن متن کتاب درسی یاد بگیرید و ببینید درمورد درسی که معلم به شما یاد داده است چه چیزهایی داخل کتاب است. پس از مطالعه کامل کتاب های درسی به محض فرارسیدن زمان برگزاری امتحانات بزرگ و مهم، دانش آموزان می توانند طبق برنامه امتحانات نهایی و کنکور به نتیجه دلخواه خود برسند.

 

همچنین، اهمیت زودهنگام این موضوع را می توانید به راحتی در امتحانات تیزهوشان و نمونه دولتی و تشابه سوالات با سولات داخل متن کتاب مشاهده کنید. بعد از کتاب حالا می توانید به سراغ جزوه معلم هم بروید و استفاده از کتاب های کمک آموزشی را به هیچ وجه قبل از کتاب و جزوه معلم پیشنهاد نمی کنیم.

 

و به یاد داشته باشیم رعایت ترتیب درست منابع به عنوان اولین روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان باعث می شود از ابتدا نه کار را برای خودمان سخت کنیم یعنی مطالعه مفید داشته باشیم و آنچه را که می توانیم با استفاده از منابع ساده یاد بگیریم بی جهت به منابع کمک آموزشی نکشانیم و یا اگر در مدرسه ای درس می خوانیم که معلم به هزار و یک دلیل آنچه باید درس بدهد را بطور کامل آموزش نمی دهد این مشکل را با مقایسه کتاب و جزوه معلم به زودی بفهمیم و نگذاریم آنچه را که باید در کتاب سال اول ریاضی یاد بگیریم سال ها بعد یک معلم دیگر به ما گوشزد کند که بلد نیستیم.

بیشتر بخوانید: زمان برگزاری امتحانات مدارس

 

پاسخ به سوالات استاندارد، دومین روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان

درس را خوانده اید و می خواهید از خودتان یک ارزشیابی خوب داشته باشید. احتمالا اولین کاری که می کنید این است که کتاب کمک آموزشی که خودتان تهیه کرده اید یا معلمتان به شما پیشنهاد داده است را باز می کنید و مشغول به پاسخگویی می شوید. بعضی سوال ها سخت و بعضی آسان هستند ولی بلاخره تمام می شوند و شما با افتخار به کل سوالات پاسخ داده اید.

 

چندروز بعد سر جلسه امتحان نهایی می روید و می بینید که پاسخ بسیاری از سوالات امتحانی را بلد نیستید! چرا این اتفاق می افتد؟ چرا علی رغم اینکه دانش آموزان سوالات متنوعی را حل می کنند ولی نمی توانند در امتحانات نمره شایسته زحمتشان کسب کنند.

 

در جواب این سوال باید گفت که سوالات حل شده توسط این دانش آموزان سوالات استانداردی نبوده و این موضوع باعث شده تا نمره پایینی بگیرند. اما این سوال استاندارد را از کجا می توانیم پیدا کنیم. پاسخ بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. استاندارد ترین سولاتی که در امتحانات مدرسه یا امتحانات نهایی با آن روبه رو خواهید شد همان سوالات تمرین ها، کار در کلاس ها و فعالیت های داخل کتابتان هستند، که با کمی تغییر و یا شبیه به آن ها طرح می شوند.

 

اولین قدم برای ارزشیابی خودتان را از سوالات داخل کتاب شروع نمایید. شاید تا حالا به سوالات کتاب پاسخ ندادید و فقط با خواندن جزوه معلم توانسته اید نمره 20 بگیرید ولی مطمئن باشید بی توجهی به سوالات کتاب باعث می شود، یک روز از آن ضربه بخورید پس چه بهتر که از همین الان با قرار دادن یک وقت بسیار کم ابتدا تمرین های داخل کتاب را پاسخ دهید و سپس به سراغ سایر سوالات بروید.

بیشتر بخوانید: نحوه برگزاری امتحانات مدارس
 

نحوه صحیح پاسخگویی به سوالات ؛ سومین روش صحیح مطالعه

قرار نیست همیشه به راحتی بتوانیم به همه سوالات پاسخ دهیم. خیلی مواقع پیش می آید که به یک سوال سخت بر می خوریم و واقعا نمی توانیم در عرض چند دقیقه یا کمتر به پاسخ برسیم. واکنش ما در این مواقع چه خواهد بود؟ آیا تلاش بیشتری می کنیم تا به جواب برسیم یا نه؟

 

روش صحیح مطالعه

 

در سال های قبل این عادت به وجود آمده بود که هر دانش آموزی ابتدای هر سال غیر از کتاب های درسی یک کتاب حل المسائل ( گام به گام ! ) هم تهیه می کرد. داشتن یک حل المسائل به خودی خود بد نیست و می تواند حتی کمک هم بکند ولی بشرطی که از آن درست استفاده کنیم.

اما متاسفانه استفاده ای که بسیاری از دانش آموزان از حل المسائل می کنند این است که یا بدون هیچ تلاشی پاسخ کل سوالات را از روی حل المسائل کپی می کنند ( که خود تحلیل جداگانه ای دارد ) و یا در رویارویی با سوالاتی که پاسخ آن را بلد نیستند به سرعت به سراغ حل المسائل می روند. پاسخی که در عرض 10 ثانیه یاد می گیرند و در عرض 10 دقیقه فراموش می کنند!

 

دانش آموزان نباید به دنبال یک پاسخ سریع از روی کتاب حل المسائل باشند؛ بلکه باید اگر پاسخ سوالی را بلد نیستند حداقل به مدت 5 الی 10 دقیقه تلاش کنند تا پاسخ آن را از کتاب و جزوه معلم پیدا کنند. این کار باعث می شود هم به ضعف های مطالعاتی خود بیشتر آگاه شوند و هم یک بار دیگر درس را مرور کنند.

 

درواقع مطالعه صحیح منابع درسی طبق یک برنامه ریزی اصولی باعث می شود که قبل از برگزاری امتحانات، دانش آموزان با آمادگی کامل برای امتحانات در سر جلسه آزمون شرکت نموده و با پاسخ صحیح به سوالات بتوانند نمره قبولی بالایی کسب نمایند.

 

تجربه نشان داده است پاسخی که به دلیل اصرار دانش آموز بر حل سوال به دست آمده است ماندگاری بسیار بیشتری در حافظه دارد و منجر می شود سرعت رشد خلاقیت دانش آموزان بسیار بیشتر شود که نتیجه آن را می توانیم در موفقیت در آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی و در درجه بالاتر المپیاد های علمی و کنکور سراسری ببینیم.

بیشتر بخوانید: ثبت نام آزمون تیزهوشان

 

ثبت دانسته ها ؛ آخرین روش مطالعه صحیح برای دانش آموزان

به عنوان آخرین روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان این جمله معروف را یادآوری می کنیم که کم رنگ ترین جوهر ها از قوی ترین حافظه ها ماندگار تر است. حال که در ادامه سه روش قبلی توانستید یک مبحث درسی را به خوبی و با استاندارد کافی مطالعه کنید به هیچ وجه آن را رها نکنید!

 

شاید یادداشت برداری یا خلاصه نویسی از آنچه یاد گرفته اید؛ در ابتدای کار خیلی سخت و عذاب آور باشد، اما کافیست یکبار قبل از امتحان به سراغ یادداشت ها و دست نویس هایتان بروید. آن وقت است که حس می کنید چقدر راحت به کلیه مباحث امتحان در زمان کوتاه مسلط شده اید.

 

این کار مطالعه و یادگیری شما را موثر می کند و به عبارتی باعث می شود مطالعه موثر داشته باشید. ما در گروه مشاوره تحصیلی هیوا معتقدیم آنچه که شما یکبار برای آن وقت و انرژی گذاشتید و یاد گرفتید بسیار ارزشمند است پس حتما آن را در جایی و به زبان خودتان یعنی همانطور که آن را فهمیده اید یادداشت کنید تا دفعه بعد مجبور نباشید از صفر آن را یاد بگیرید.

 

دانش آموزان در صورت هر گونه سوال در خصوص روش صحیح مطالعه برای موفقیت در امتحانات می توانند با کارشناسان هیوا از طریق تماس تلفنی هیوا، پاسخ خود را دریافت نمایند و از مشاوره های تحصیلی هیوا برای امتحانات نهایی بهره مند شوند.