چرا برنامه ‌ریزی برای تابستان مهم است؟

  •  

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم فاصله امتحانات خرداد تا شروع سال تحصیلی جدید حدود 100 روز است. این یک فرصت بسیار خوب برای مطالعه کتب درسی جدید است. اگر این کار را با یک برنامه‌ریزی خوب انجام دهید در طول سال تحصیلی جدید دروس مهم را فراموش نخواهید کرد.

همچنین دانش‌آموزانی که قبل از شروع سال تحصیلی جدید دروس مختلف می‌کنند در سطح بالاتری از سایر دانش آموزان قرار می‌گیرند و به طور میانگین 200 نمره تراز بیشتری به دست می‌آورند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد زمانبندی درست درس خواندن مقاله آموزش برنامه ریزی درسی را مطالعه کنید.

همان‌طور که متوجه شدید برنامه ریزی برای تابستان از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه نکاتی برای برنامه‌ریزی به شما می‌گوییم تا در این قضیه راحت‌تر عمل کنید.

برنامه ریزی داریم تا برنامه ریزی!

1 - اهداف خود را مشخص کنید

اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را تعیین کنید. هدف کلی خود را بر اساس این سوال تعیین کنید که هدف من از مطالعه دروس در تابستان چیست؟ برای مثال این هدف می‌تواند کسب نمره بالاتر در امتحانات یا کسب رتبه بهتر در کنکور باشد.

هدف جزئی خود را بر اساس این سوال تعیین کنید که حالا برای رسیدن به این هدف کلی چه فعالیت هایی را باید انجام دهم؟ برای مثال هدف کلی شما کسب معدل 19 در این سال است. هدف های جزئی با توجه به هدف کلی‌تان کسب نمره 20 در درس ریاضی و فیزیک و … است. تعیین اهداف در برنامه باعث مشخص شدن مسیر مطالعه شما می‌شود. بدون هدف دچار سردگمی، بی انگیزگی، یاس و تنبلی در درس خواندن خود ‌می‌شوید.

2 - در طول روز چه کارهایی انجام می‌دهید؟

برای اینکه یک برنامه مناسب برای خود تدوین کنید بهتر است عادات و رفتارهای ثابت و متغیر خود را مشخص کنید. عادات ثابت شما رفتارهایی است که هر روز آنها را انجام می‌دهید. مثل زمان بیدار شدن، صبحانه خوردن، ناهار و شام خوردن، ورزش کردن که رفتاری ثابت در زندگی شماست و

بررسی رفتارهای ثابت باعث می شود بدانید چقدر در روز وقت خالی دارید تا بتوانید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید. رفتارهای متغیر شامل مهمونی رفتن، باشگاه رفتن و …. می‌شود که هر روز نیست و زمان مشخصی ندارد. بهتر است در برنامه هفتگی خودتان تایم‌هایی را برای این رفتارهای متغیر و پیش بینی نشده خالی بگذارید. مخصوصا در تابستان که بیشتر به مسافرت و گردش وقت می‌گذارید.

3 - بدون اعراق، چند ساعت در روز درس می‌خوانید؟

در یک تابستان 90 روزه بهتر است برنامه‌تان به صورتی باشد که حدود 50 تا 60 درصد آن را ساعات مطالعه کرده باشید. در اینصورت می‌توانید هم به برنامه تفریح و گردش خود بپردازید و هم مطالعه خود را داشته باشید. تقریبا بین 4 تا 6 ساعت مطالعه در روز برنامه‌ای مناسب و نرمال است.

اگر میزان ساعات مطالعه را در برنامه‌تان مشخص کنید بهتر می‌دانید در تابستان چقدر درس خوانده اید و بعدا می‌توانید کاملا آن را بررسی کنید. همچنین بهتر می‌توانید درس‌ها را پیش ببرید در ضمن وقت‌های خالی هم در برنامه تان مشخص می‌شود که می‌توانید برای آنها هم برنامه‌ریزی کنید.

برنامه ریزی برای تابستان

. 4 - دروس را اولویت بندی کنید

اولویت بندی در هر برنامه‌ای از ملزومات آن برنامه است. اولویت بندی در دروس باعث نظم دهی در نحوه مطالعه شما می‌شود. در برنامه خود مشخص کنید چه دروسی را می‌خواهید در تابستان مطالعه کنید.

اگر تصمیم دارید تمامی دروس پایه یازدهم را در تابستان بخوانید باید اولویت بندی کنید کدام درس‌ها برایتان مهم‌تر است. در اینصورت وقت بیشتری برای درس‌های مهم‌تر در نظر بگیرید. مثلا اگر دانش آموز رشته علوم تجربی هستید اولویت درسی شما باید درس های زیست و شیمی باشد. زیرا این درس‌ها در کنکور و بطور کلی در رشته تجربی از ضریب بالایی برخوردار است.

و اولویت بعدی شما باید درس‌های ریاضی و فیزیک باشد تا بتوانید به اندازه دانش‌آموزان رشته ریاضی، در این دو درس مسلط شوید. پس حتما این نکته را رعایت کرده و اولویت بندی در دروس را فراموش نکنید.

. 5 - فصل بندی کنید

در این مرحله تمامی فصل‌های کتابهای را که می‌خواهید بخوانید مشخص کنید و وارد برنامه تان کنید. و زمان مورد نیاز برای مطالعه هر فصل را مشخص کنید.

همچنین تعیین کنید فصل‌های این کتاب را تا چه زمانی می‌توانم به پایان برسانم. سعی کنید منطقی برنامه ریزی نمایید و برنامه را متناسب با شرایط و توانایی های خود تدوین کنید. مثلا تمامی فصل‌های ریاضی را با توجه دشواری و طولانی بودن فصل تقسیم کنید.

اگر فصل راحتی بود مطالعه آن را در یک جلسه قرار دهید اما اگر سخت و طولانی بود مطالعه آن را در دو جلسه قرار دهید. به همین صورت برای سایر درس‌ها هم همین روش را اجرا کنید. تا بتوانید تا پایان تابستان کتاب ها را مطالعه کرده باشید.

. 6 - برنامه ریزی برای تابستان را جدی بگیرید

وقتی تصمیمی گرفته‌اید بخصوص تصمیمی که سرنوشت و آینده تحصیلی شما به آن وابسته است بهتر است در اجرای آن جدیت به خرج دهید. ما در طول زندگی وقت برای انجام خیلی از کارها داریم. وقت داریم سفر بریم، ورزش کنیم، کار کنیم و …. اما باید ببینیم در حال حاضر اولویت زندگیمان چیست؟

شما دانش‌آموزان عزیز زمان برایتان مثل گوهری کمیاب است که اگر از دست بدهید دیگر نمی‎‌توانید جبران کنید. بهتر است از همه زمان‌هایی که در اختیار دارید استفاده کنید و اگر تصمیم گرفته‌اید در تابستان درس بخوانید و برایش برنامه ریزی کرده اید، به‌ طور جدی برنامه تان را عملی کنید.

. 7 - سبک و نحوه مطالعه دروس

نحوه مطالعه دروس در تابستان نیز خیلی مهم است. قصد شما از مطالعه در تابستان این است که بتوانید قبل از شروع مدارس، با کتاب‌های پایه جدید آشنا شده و آمادگی بیشتری برای یادگیری درس‌ها داشته باشید. به همین خاطر بهتر است سبک مطالعه تان به این صورت باشد:

هر فصل را یک دور به صورت کلی می‌خوانیم تا بدانیم موضوع هر فصل چیست. بعد از مطالعه اجمالی، از اول فصل شروع به خواندن می‌کنیم و هرجایی که کلمه و نکته کلیدی داشته خط می‌کشیم با رنگی که کاملا مشخص است. سعی کنید این نکات را به ذهن بسپارید. این کار باعث یادآوری مجدد در هنگام تدریس معلم می‌شود و به فهم بیشتر شما کمک می‌کند. در ضمن همیشه آمادگی امتحان و آزمون را نیز دارید.

در درس‌های ریاضی و فیزیک و تخصصی هم فقط شکل فرمول‌ها را در ذهن با نام فارسی آن حفظ کنید. خیلی لازم نیست که خود را درگیر مسائل و پاسخ دادن به آنها کنید. فقط کافیست فرمول‌های هر فصل را به همراه کاربرد آنها در مسائل یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. همین که بدانید این فرمول چیست و برای چه مفاهیمی کاربرد دارد کافیست. ریاضی درسی است که از همان ابتدا کلاس و پله پله و هماهنگ با معلم باید پیش بروید. ولی حفظ فرمول‌ها و دانستن کاربرد آن ها در مسائل کمک بیشتری در فهم آن هنگام تدریس معلم می کند.

برنامه ریزی برای تابستان یازدهم تجربی

برنامه ریزی برای تابستان در رشته تجربی شاید کم سخت باشد. شاید درس زیست در رشته تجربی جزو سخت‌ترین دروس باشد؛ اما شما به عنوان یک دانش‌آموز که این رشته را انتخاب کردید باید با آن دست و پنجه نرم کنید و در نهایت آن را شکست دهید (البته اگر به این درس به عنوان غول مرحله آخر نگاه می‌کنید!)

به غیر از این درس نیز فیزیک و ریاضی نیز در رشته تجربی جزو دروس اساسی هستند که نباید از مطالعه آن‌ها غافل شوید.

درس خواندن در تابستان یازدهم ریاضی

دروس دانش آموزان یازدهم ریاضی با دانش آموزان یازدهم تجربی تفاوت چندانی ندارد اما دروس تخصصی این رشته عبارت است از ریاضی، فیزیک، شیمی و هندسه.

در این میان درس هندسه یکی از آن درس‌هایی است که اکثر دانش آموزان از آن فراری هستند اما در عوض بسیاری از دانش آموزان نیز درس هندسه را شیرین‌ترین درس ریاضی می‌دانند.

چگونه در تابستان دهم و یازدهم را جمع بندی کنیم

اگر در تابستان می‌خواهید دروس دهم و یازدهم را جمع بندی کنید باید برنامه‌ریزی قوی داشته باشید. در ادامه چند نکته به شما می‌گوییم تا بتوانید بهتر برنامه‌ریزی کنید:

  • کلیه دروس دهم و یازدهم را بر اساس ضریب آنها اولویت بندی کرده و مطالعه کنید.
  • از تمامی مباحث موجود در کتاب تست بزنید.
  • سعی کنید در روز ساعات مشخصی را به مطالعه بپردازید.
  • از کتاب‌های کمک درسی استفاده کنید.

درس خواندن در تایستان دهم تجربی

دهمی‌ها کارشان نسبت به پایه یازدهم و دوازدهم نسبتا ساده تر است چراکه دروس آنها ساده‌تر و ,قت آنها نیز برای کنکور بیشتر است. اما این قضیه نباید باعث شود که برنامه‌ریزی خوبی نداشته باشید یا پیش خودتان بگویید که چون وقت زیادی دارم پس کمتر درس می‌خوانم. درست است که شرایط شما بهتر است اما در دوره بسیار مهمی قرار دارید که باید قدر آن را بدانید.

در تابستان دهم می‌توانید دروس سال گذشته را یکبار مرور کرده و به سراغ دروس سال تحصیلی جدید بروید. بهتر است از دورس اختصاصی مثل شیمی، زیست و… شروع کنید چراکه آنها اهمیت بیشتری دارند. همچنین برای اینکه خسته نشوید می‌توانید در طول یک روز به صورت ترکیبی عمل کنید یعنی هم دروس اختصاصی و هم دروس عمومی را بخوانید اما تعداد دروس اختصاصی باید بیشتر باشد.

هر چقدر هم بیشتر درس بخوانید بهتر است اما کیفیت مطالعه نیز مهم است.

درس خواندن در تابستان دهم ریاضی

قبل از شروع سال تحصیلی جدید باید دروس اختصاصی ریاضی را با دقت مطالعه کنید. اکثر دروس رشته ریاضی حفظی نیست و باید حتما مدام تمرین کنید. به علاوه اگر مدتی این کار را انجام ندهید همه چیز فراموشتان می‌شود. بنابراین کارتان نسبت به رشته‌های دیگر کمی سخت تر است اما با یک برنامه ریزی خوب در تابستان می‌توانید نتیجه خوبی کسب کنید.

در طول یک روز تا جایی که می‌توانید میزان مطالعه خود را بالا ببرید. همچنین به صورت ترکیبی مطالعه کنید یعنی مثلا اگر 5 ساعت در روز مطالعه می‌کنید 1 درس عمومی و 3 درس اختصاصی را بخوانید.

درس خواندن در تابستان دهم انسانی

 

یازدهمی ها باید چه درس هایی را در تابستان بخوانند؟